Arhitecta Oana Stănescu, colaboratoare a rapperului Kanye West, elogiată în The New York Times

Arhitecta română Oana Stănescu, o colaboratoare a rapperului Kanye West, este subiectul unui articol elogios, care a fost publicat recent pe site-ul prestigiosului cotidian american The New York Times.

“Pentru un arhitect serios precum Oana Stănescu, care a construit blocuri de locuinţe în Dallas şi un pod în Slovenia, ar putea fi o surpriză faptul că cea mai cunoscută operă realizată de ea este un vulcan înalt de 15 metri pe care Kanye West îl amplasa pe scenă, în timpul grandiosului său turneu «Yeezus»”, se afirmă în debutul acestui articol, publicat sub titlul “Când arhitectura întâlneşte cultura pop (inclusiv pe Kanye West)”.

Oana Stănescu, în vârstă de 32 de ani, nu este însă un arhitect tipic, aflat în căutarea “clădirilor-trofeu” şi a comisioanelor profitabile.

Alături de Dong-Ping Wong, partenerul ei de afaceri din cabinetul de arhitectură Family din cartierul newyorkez West Village, Oana Stănescu a început să devină un nume tot mai cunoscut în cercurile frecventate de profesioniştii din arhitectură şi design prin capacitatea ei de a combina cultura pop cu designul utilitarist.

Firma ei a finalizat recent magazinul principal al companiei Off-White din Hong Kong, un brand vestimentar cu clientelă exclusivistă, înfiinţat de Virgil Abloh, directorul de creaţie al rapperului Kanye West. Oana Stănescu este unul dintre designerii din spatele proiectului “+Pool”, care intenţionează să instaleze o piscină plutitoare în East River din New York. Printre clienţii ei de renume cu care a colaborat în trecut se află Marina Abramovic şi New Museum din New York.

Înclinaţia Oanei Stănescu pentru cultura pop a început în Reşiţa, un oraş industrial din vestul României, unde a crescut urmărind cu aviditate postul MTV şi ascultând “Appetite for Destruction”, celebrul album de debut al trupei Guns N’ Roses. “Îi ofereau o cale de a evada din România, aflată pe atunci pe calea către o revoluţie violentă care a dus la îndepărtarea lui Nicolae Ceauşescu”, notează The New York Times.

“Îmi amintesc că mă ascundeam la subsol, dormeam pe podea, în camere care nu aveau ferestre”, spune arhitecta română.

Oana Stănescu a studiat arhitectura la Universitatea Politehnică din Timişoara. În timpul celui de-al şaselea an, a primit o bursă la REX New York, o divizie a prestigiosului Office of Metropolitan Architecture.

Ulterior, a lucrat la alte câteva firme de arhitectură de top, inclusiv Sanaa din Japonia, Herzoz & de Meuron în Elveţia şi Architecture for Humanity în Africa de Sud, înainte de a se angaja la compania Family din New York, în 2013.

“La un moment dat, mama mi-a spus: «Sunt suficient de multe continente pentru tine»”, spune arhitecta originară din Reşiţa.

În prezent, locuieşte într-o casă însorită din Harlem, New York, pe care o împarte cu mai mulţi prieteni şi un câine numit Perry, şi predă cursuri de design arhitectural la Universitatea Columbia, aflată în apropiere.

Cel mai faimos client al său a rămas rapperul Kanye West, cu care a lucrat la mai multe proiecte. Cei doi s-au cunoscut atunci când rapperul a angajat Office of Metropolitan Architecture pentru a crea decorurile pentru scurtmetrajul său “Cruel Summer”, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes 2012.