DE-A ARHITECTURA povestita, deschiderea scolarilor catre arhitectura si mediul construit

DE-A ARHITECTURA POVESTITĂ | PROIECT DIN CADRUL PROGRAMUL CULTURAL DE-A ARHITECTURA, DESCHIDEREA ŞCOLARILOR CĂTRE ARHITECTURĂ ŞI MEDIU CONSTRUIT

DE-A ARHITECTURA povestita, deschiderea scolarilor catre arhitectura si mediul construit
De-a arhitectura” este un program cultural care urmăreşte familiarizarea copiilor cu noţiuni de arhitectură şi urbanism, prin observarea directă şi aplicarea creativă a acestora de către ei, scopul fiind dezvoltarea unor repere urbane şi arhitecturale care vor forma un minim bagaj de cunoştinţe de cultură generală în aceste domenii.

 

Obiectivele acestui program cultural sunt introducerea educaţiei nonformale de arhitectura în curricula şcolara pentru creşterea nivelului de cultura urbană şi responsabilitate civică în societate. Totodată programul urmareşte şi creşterea gradul de vizibilitate al profesioniştilor în arhitectura şi urbanism, înţelegerea care este misiunea si rolul lor în societate.

Primul proiect al acestui program cultural se numeşte „De-a arhitectura în oraşul meu” şi este un curs de arhitectura şi mediu construit pentru disciplina opţională de la clasele a III-a sau a IV-a din învăţământul primar.
Anul acesta se află în perioada de pilotare în 7 şcoli din Bucureşti. Din 2013/2014 ne propunem sa fie atestat ca program de curs optional la nivel national.
De-a arhitectura povestită este un proiect complementar acestuia prin care ne propunem să invităm în faţa şcolarilor din clasele primare, dar şi gimnaziale, arhitecţi notorii din România care să le vorbească despre arhitectură, ilustrând aceasta cu o experienţă sau un proiect concret din practica lor.

Acest demers doreşte să familiarizeze copiii cu exemple pozitive şi concrete de arhitectură, dar şi cu rolul social al arhitecturii şi al arhitectului.

Descriere:
Invitatul/invitaţii vor povesti elevilor o experienţă sau un proiect concret de arhitectură. O poveste scurtă prezentată în mod interactiv, cu un limbaj adaptat vârstei publicului. Povestea nu va dura mai mult de 30min şi va fi punctată de întrebări adresate publicului, fiind ilustrată prin imagini sau/şi machete. Prezentarea va avea şi o parte interactivă/ aplicativă, la alegerea invitatului, în care copii prin joc şi experiment pot înţelege diverse concepte sau convenţii ale arhitecturii. Întalnirea va fi condusa de arhitect şi va fi asistata de cadrele didactice. Introducerea va fi facuta de catre un reprezentant ‘de-a arhitectura’ (Eliza Yokina). Publicul va fi format de elevi
(două clase, deci un total de 50-60 de copii), invaţătorii lor şi eventual părinţi voluntari.

Obiective:
• Familiarizarea copiilor cu rolul arhitectului în societate şi cu relaţionarea dintre activitatea de arhitectură şi calitatea mediului construit
• Oferirea de modele valorice prin exemplul personalităţii care face prezentarea
• Trezirea interesului către mediul construit
• Familiarizarea cu arhitectura contemporană şi de patrimoniu
• Responsabilizare civică

Desfăşurare:
1. La solicitarea claselor/şcolilor interesate se poate desfăşura ca un eveniment al şcolii, la o dată stabilită de aceştia, în sala de festivităţi/ conferinte/sport.
2. Ca o activitate extracurriculară, în cadrul săptămânii “Şcoala Altfel”,(Săptămâna 1 – 5 aprilie 2013).

Arhitecti Invitati/:
• Cristina Constantin, Mirela Vlăduţă, Cosmin Pavel |”Casa creşte mare”; O poveste despre felul în care oamenii şi casele cresc împreună.
• Irina Bancescu, Andrei ?erbescu | „Dincoace şi dincolo de uşă”; “Alice încercă micuţa cheie de aur în încuietoarea uşii şi, spre bucuria ei, se potrivi! Deschise uşa şi văzu că aceasta dădea într-un spaţiu de trecere foarte strâmt, nu mai larg decât o gaură de şoarece; îngenunche şi privi de-a lungul acestuia şi zări cea mai frumoasă grădină văzută vreodată.[…] Oh, ce mi-aş dori să mă pot face mică, precum un telescop! Şi cred că aş putea, dacă aş şti numai cum să încep.” (Lewis Carroll, Alice în Ţara Minunilor, cap.

1)
• Robert Marin |”Arhitectura pentru prieteni imaginari”;
In arhitectura corecta forma urmeaza functiunea, uneori insa, fara sa se indeparteze prea tare de functiune, forma viziteaza si conditionari mai putin obiective cum ar fi … inchipuirea. Vom discuta despre formalism ca instrument de relationare, ca agent al memoriei, ca o coaja ce poate pastra in spatele ei si “gustul bun” si “valorile nutritive”.
• Dorin Stefan| “Arhitectura, un înveli?”;
Analogia arhitectura-imbracaminte o comparatie ‘live’ -parada intre vestimentatie si arhitectura.
• Loredana Bruma |“Despre trecut, pentru viitor”;
Evenimentul î?i propune să crească interesul copiilor cu privire la importan?a prezervării patrimoniului arhitectural în dezvoltarea ora?ului. Ce înseamnă patrimoniu? Care este legătura lui cu ora?ul ?i cu oamenii? De ce este important să avem grijă de el ?i cum putem face asta?
• Cristi si Alex |„Ora?ul de lucruri si întamplări”;
atelier introductiv de explorări urbane
Noi locuim oraşul. Si noi toţi facem oraşul. Dar cine sîntem noi, bucureştenii? Sîntem şi pietoni, biciclişti, bunici, ochelarişti, studenţi, sau profi, şi vecini, vânzători, tocilari, şoferi, skateri sau pici, dar nu numai, tot bucureşteni sînt şi locatarii de cuiburi, de vizuine, sau de coteţe, care traversează în patru picioare pe zebră, pescuiesc în Dâmboviţa, se adună seara în stoluri mari, şi se învârt în cerc noaptea la lumina becurilor. Oraşul e divers şi plin de necunoscut: observă, explorează şi acţionează!
• Unulaunu | “Casa Fantastica”;
Casa G are acest caracter fantastic. Ea este o evadare din viata “reala”. Veti afla de ce!
• Irina Melita, Stefan Simion |“Ce vrei sa te faci cand o sa fii mare ?“
Daca pe data de 5 aprilie 2013 ai 10 ani, noi am tras concluzia ca cel mai probabil prin 2030 vei incepe ca arhitect sa modifici lumea prin proiectele pe care le vei face. Lumea sau Luna pentru ca deja este gata proiectul primei constructii de pe marele nostru satelit natural. Ce iti putem noi spune acum despre ce vei face tu atunci? Nu stim.. insa dupa mica noastra discutie, speram ca atunci cand vei fi intrebat ce vrei sa te faci cand vei fi mare, atunci cand ii vei vedea pe pompier, pe doctor sau pe politist, noi speram sa isi faca loc langa ei si Arhitectul care, ca si ceilalti, are puteri magice.

Finanţare:
Pachet “Scoala Altfel” Xella Romania si Biblioteca Centrala Universitara “Carol I” Bucuresti
Proiect in programul “Sa stii mai multe, sa fii mai bun!” ( Scoala altfel)1-5 aprilie 2013.
Evenimentul va avea loc la Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”, Bucuresti. Intrarea din Calea Victoriei nr.88, in spatele statuii. Accesul se face pe baza de programare si bilet. Biletul emis la inscriere este valabil pentru o clasa. Costul biletului prin grija partenerilor este deja acoperit.
Inscrieri: de-a-arhitectura-povestita.eventzilla.net
Parteneri:
Xella | Biblioteca Centrala Universitara Carol I,
Parteneri media:
Zeppelin | Igloo | Infinitedu  | FPSE | OAR Bucuresti | SpatiulConstruit.ro | Arhimania.ro
concept si dezvoltare program cultural:
Asociatia De-a Arhitectura;
coordonator arh. Eliza Yokina
office@de-a-arhitectura.ro
www.de-a-arhitectura.ro